Тема. Клімат Південної Америки.
Мета:
освітня – дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати вплив повітряних мас на формування клімату, удосконалювати практичні вміння і навички працювати з кліматичними картами та кліматодіаграмами;
розвивальна – розвивати логічне мислення, , вміння працювати з тематичними картами, розвивати вміння аналізувати, порівнювати;
виховна – виховувати повагу до думки інших учнів, самостійність у прийнятті рішень.
Тип уроку: урок – дослідження.
Обладнання: фізична карта світу, карти атласу, підручник.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Тренінг на взаємодію. Асоціації. Всі в коло «Це все Південна Америка». Кидаючи один одному м’яч, діти називають особливості материка.
2. Помилка картографа.
Неуважний учень виконав завдання на контурній карті і відмітив: Суха Земля, Гвінейське плоскогір’я, гора Анаконда, Піратське море.
3. «Так - ні»
1.Південна Америка цілком і повністю розташована в Західній півкулі.
2.У східній частині Південну Америку перетинає початковий меридіан.
3.Зі сходу Південну Америку омиває Тихий океан.
4.Материк названий ім’ям людини, яка його не відкривала.
5.Крайня північна точка материка є мис Горн.
6.На заході материка розташовані молоді гори.
Прийом «Розминка»
Рух повітряних мас над поверхнею Землі…
Волога, що випадає з хмар…
Дуже швидкий, руйнівної сили вітер…
Горизонтальний рух повітря…
Що таке клімат?
Що впливає, на формування клімату? (Кліматотвірні чинники.)
Робота в групі
Із запропонованого списку виберіть кліматотвірні чинники
1.Географічна широта
2.Середня температура січня і липня
3.Кут падіння сонячних променів
4.Рельєф
5.Річна кількість опадів
6.Повітряні маси
7.Океанічні течії
8.Режим опадів по сезонах
9.Постійні і змінні вітри.
Відповідь 1, 3, 4, 6, 7, 9.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Наближався дощовий сезон. З півночі повзли по небу важкі темні хмари. Свинцеві, грізні, вони немов готувалися штурмувати темно-зелену гірську фортецю.
Жарко, задушливо. Перші блискавки пронизують морок вогненними стрілами. Внизу повітря нерухоме, вітер стих зовсім, жоден лист не колишеться. Птахи примовкли, навіть цвіркунів не чутно.
І тут в горах народжується глухе гарчання. Воно як би розростається вшир і могутньою хвилею котить вперед - все голосніше, все ближче, все басовитіше, на мить майже затихає, потім знову рветься до гніву оглушливим ревом.
Скільки це може тривати? Ніхто не знає. Земля і небо стерті завісою жахливого зливи.
Дощ летить майже паралельно землі, б'є її немов батогом.
Всю ніч лютує буря. Блискавки палахкотять так часто, що не можна порахувати. І знову злива. Нарешті настає ранок. Вітер майже стих, дощ припинився. Сиро, волого, пахне гниллю і мохом.
Зливи тут не схожі на дощі інших куточків Землі. Іноді з-за хмар визирає сонце. Тоді відразу стає дуже жарко і так ясно, що очам боляче. Душно так, що важко дихати.
Основоположні питання:
- Вам цікаво дізнатися, в чому причина таких сильних дощів?
- Чому Південну Америку називають наймокрішим материком в світі?
- Південна Америка дивує своїм кліматом - південь холодніше півночі, а на узбережжі океану найсухіші пустелі - цікаво дізнатися чому?
Повідомлення теми та мети уроку
IV.Вивчення нового матеріалу
Учні діляться на групи і протягом 10 хвилин виконують завдання у групах, після чого доповідають про результати своєї роботи
І – група – роль пасатів у формуванні клімату Південної Америки.
ІІ – група – Чому і як течії впливають на клімат Південної Америки?
ІІІ група – Гори Анди та їх вплив на формування клімату материка.
ІV група – Чому рівнини мають великий вплив на формування клімату материка?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання.
1. Чому Південна Америка є найвологішим материком Землі?
2. Чому пасати приносять у Південну Америку значно більше опадів, ніж в Африку та Австралію?
3. У яких кліматичних поясах лежить Південна Америка?
4. Який материк — Південна Америка чи Африка — відрізняється більшою різноманітністю клімату? Чому?
5. Чим відрізняється клімат Анд від клімату рівнинної частини материка?
6. Яку роль відіграють Анди в розподілі атмосферних опадів на материку?
VI. Підсумок уроку
Прийом « Роблю підсумок самостійно »
— Південна Америка — найвологіший материк Землі. Значна частина материка отримує багато тепла, однак у Південній Америці не так спекотно і немає таких великих сухих територій, як в Африці та Австралії. На континенті добре виражена висотна кліматична поясність у горах.
— Значна частина Південної Америки розташована в тих же кліматичних поясах, що й Африка, але загалом клімат Південної Америки різноманітніший за клімат Африки. Істотний вплив на клімат континенту справляють повітряні маси з океанів, у першу чергу, пасати з Атлантичного океану. Важливим кліматороздільником слугують Анди. Теплі течії біля берегів підсилюють вологість повітря, а холодні, навпаки, зменшують. На західному узбережжі Південної Америки в тропічних широтах утворюються, як в Африці та Австралії, берегові пустелі.
— На більшій частині материка кліматичні умови сприятливі для життя і господарської діяльності людини.
VII.Домашнє завдання.
§ , Підготувати п'ять питань по темі, що починаються зі слова «Чому ...».
Мета:
освітня – дослідити своєрідність клімату Південної Америки, з’ясувати вплив повітряних мас на формування клімату, удосконалювати практичні вміння і навички працювати з кліматичними картами та кліматодіаграмами;
розвивальна – розвивати логічне мислення, , вміння працювати з тематичними картами, розвивати вміння аналізувати, порівнювати;
виховна – виховувати повагу до думки інших учнів, самостійність у прийнятті рішень.
Тип уроку: урок – дослідження.
Обладнання: фізична карта світу, карти атласу, підручник.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Тренінг на взаємодію. Асоціації. Всі в коло «Це все Південна Америка». Кидаючи один одному м’яч, діти називають особливості материка.
2. Помилка картографа.
Неуважний учень виконав завдання на контурній карті і відмітив: Суха Земля, Гвінейське плоскогір’я, гора Анаконда, Піратське море.
3. «Так - ні»
1.Південна Америка цілком і повністю розташована в Західній півкулі.
2.У східній частині Південну Америку перетинає початковий меридіан.
3.Зі сходу Південну Америку омиває Тихий океан.
4.Материк названий ім’ям людини, яка його не відкривала.
5.Крайня північна точка материка є мис Горн.
6.На заході материка розташовані молоді гори.
Прийом «Розминка»
Рух повітряних мас над поверхнею Землі…
Волога, що випадає з хмар…
Дуже швидкий, руйнівної сили вітер…
Горизонтальний рух повітря…
Що таке клімат?
Що впливає, на формування клімату? (Кліматотвірні чинники.)
Робота в групі
Із запропонованого списку виберіть кліматотвірні чинники
1.Географічна широта
2.Середня температура січня і липня
3.Кут падіння сонячних променів
4.Рельєф
5.Річна кількість опадів
6.Повітряні маси
7.Океанічні течії
8.Режим опадів по сезонах
9.Постійні і змінні вітри.
Відповідь 1, 3, 4, 6, 7, 9.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Наближався дощовий сезон. З півночі повзли по небу важкі темні хмари. Свинцеві, грізні, вони немов готувалися штурмувати темно-зелену гірську фортецю.
Жарко, задушливо. Перші блискавки пронизують морок вогненними стрілами. Внизу повітря нерухоме, вітер стих зовсім, жоден лист не колишеться. Птахи примовкли, навіть цвіркунів не чутно.
І тут в горах народжується глухе гарчання. Воно як би розростається вшир і могутньою хвилею котить вперед - все голосніше, все ближче, все басовитіше, на мить майже затихає, потім знову рветься до гніву оглушливим ревом.
Скільки це може тривати? Ніхто не знає. Земля і небо стерті завісою жахливого зливи.
Дощ летить майже паралельно землі, б'є її немов батогом.
Всю ніч лютує буря. Блискавки палахкотять так часто, що не можна порахувати. І знову злива. Нарешті настає ранок. Вітер майже стих, дощ припинився. Сиро, волого, пахне гниллю і мохом.
Зливи тут не схожі на дощі інших куточків Землі. Іноді з-за хмар визирає сонце. Тоді відразу стає дуже жарко і так ясно, що очам боляче. Душно так, що важко дихати.
Основоположні питання:
- Вам цікаво дізнатися, в чому причина таких сильних дощів?
- Чому Південну Америку називають наймокрішим материком в світі?
- Південна Америка дивує своїм кліматом - південь холодніше півночі, а на узбережжі океану найсухіші пустелі - цікаво дізнатися чому?
Повідомлення теми та мети уроку
IV.Вивчення нового матеріалу
Учні діляться на групи і протягом 10 хвилин виконують завдання у групах, після чого доповідають про результати своєї роботи
І – група – роль пасатів у формуванні клімату Південної Америки.
ІІ – група – Чому і як течії впливають на клімат Південної Америки?
ІІІ група – Гори Анди та їх вплив на формування клімату материка.
ІV група – Чому рівнини мають великий вплив на формування клімату материка?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання.
1. Чому Південна Америка є найвологішим материком Землі?
2. Чому пасати приносять у Південну Америку значно більше опадів, ніж в Африку та Австралію?
3. У яких кліматичних поясах лежить Південна Америка?
4. Який материк — Південна Америка чи Африка — відрізняється більшою різноманітністю клімату? Чому?
5. Чим відрізняється клімат Анд від клімату рівнинної частини материка?
6. Яку роль відіграють Анди в розподілі атмосферних опадів на материку?
VI. Підсумок уроку
Прийом « Роблю підсумок самостійно »
— Південна Америка — найвологіший материк Землі. Значна частина материка отримує багато тепла, однак у Південній Америці не так спекотно і немає таких великих сухих територій, як в Африці та Австралії. На континенті добре виражена висотна кліматична поясність у горах.
— Значна частина Південної Америки розташована в тих же кліматичних поясах, що й Африка, але загалом клімат Південної Америки різноманітніший за клімат Африки. Істотний вплив на клімат континенту справляють повітряні маси з океанів, у першу чергу, пасати з Атлантичного океану. Важливим кліматороздільником слугують Анди. Теплі течії біля берегів підсилюють вологість повітря, а холодні, навпаки, зменшують. На західному узбережжі Південної Америки в тропічних широтах утворюються, як в Африці та Австралії, берегові пустелі.
— На більшій частині материка кліматичні умови сприятливі для життя і господарської діяльності людини.
VII.Домашнє завдання.
§ , Підготувати п'ять питань по темі, що починаються зі слова «Чому ...».
Немає коментарів:
Дописати коментар