вівторок, 13 листопада 2018 р.

Основні форми рельєфу земної поверхні. Гори суші


Тема уроку. Основні форми рельєфу земної поверхні. Гори суші
Мета уроку:
Освітня - формувати уявлення про поняття "гори" і їх основні типи, "гірські системи", "гірські долини", "гірські хребти" через роботу з різними джерелами інформації; ознайомити із класифікацією гір за різними критеріями;
Розвивальна - формувати вміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки, складати характеристику на основі додаткових джерел інформації; працювати з додатковими джерелами географічних знань;розвивати навички роботи з картами атласу; стимулювати розвиток аналітично­го мислення учнів.
Виховна - виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання:фізична карта світу, картини гір, вірші про гори, запис пісень В.Висоцького, фрагмент х/ф «Вертикаль», підручник, атласи, словник-довідник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
 Інтелектуальна розминка.
(Учитель ставить запитання з базових по­нять ).
-       Що називають літосферою?
-       Що розуміють під «внутрішніми силами зем­лі»?
-       Що таке «зовнішні сили землі»?
-       Що таке рельєф?
-       З чого складається земна кора?
2.     Географічна мозаїка.
(Учитель пише на дошці набір слів, з яких по­трібно скласти задані поняття).
1)     Період, час, земна кора, утворення, геологіч­ний, це ...
2)     Гази, поверхня, магма, вилилася, позбави­лась, і, на, яка, застигла, лава...
Учитель.
Згадайте, будь ласка, які основні форми рельєфу ви знаєте? (вчитель показує схему форм рельєфу )
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Учитель. Так ось сьогоднішній урок присвячений саме Горам. Для кожної людини гори уявляються по різному, але для всіх – це предмет захоплення. Відомий поет і співак Володимир Висоцький в одній зі своїх пісень написав такі рядки: «Лучше гор могут быть только горы, на которых еще не бывал».
Іноді в альпіністів, підкорювачів вершин запитують, що ж їх так тягне у гори, адже на вершинах навіть влітку -20-30ºС?
На що вони відповідають – «Поїдьте самі хоч раз, тоді зрозумієте».
Важко не погодитись з висловлюванням “ Гори – це прикраса Землі, варто лишень на хвилину уявно «прибрати» гори, як Земля стане похмурою та убогою, наче з неї зірвали святковий наряд.Отже, запишіть в зошити, що ви розумієте під поняттям "гори". (Учні записують в зошит своє визначення поняття "гори". Після виконаної роботи вчитель просить кількох дітей озвучити те, що вони написали у себе в зошиті).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: Дякую! А тепер, за допомогою тексту підручника стр.103. Пропоную перевірити, чи маєте рацію ви в своїх уявленнях про гори. (Робота з текстом підручника. Учитель просить одного з учнів зачитати визначення "гори", вказане в тексті підручника).
Учитель:  в чому відмінність між визначеннями, яке ви написали самостійно, і визначенням, зазначеним в тексті підручника? (Відповіді дітей) Що ви не врахували? (Відповідь дітей)
Учитель: Який колір використовують картографії для позначення гір суші? (Відповідь дітей: коричневий колір) Зверніть увагу на шкалу висот. Що ви помітили? (Відповідь: чим вища висота гір, тим коричневий колір стає темнішим)
Учитель: Який висновок можна зробити з цього твердження? (Відповідь дітей: гори мають різну висоту)
Складання схеми класифікації гір за висотою
                                         Класифікація гір за висотою

                                          низькі           середні            високі
                                     до 1000 м         від 1000      більше 2000 м
                                                             до 2000 м
Учитель. Горам присвячено багато віршів
Лермонтов пише -
Вдалині я бачив крізь туман
У снігах, що палають як алмаз
Сивий, непорушний, Кавказ
І було серцю моєму
Легко, не знаю, чому
Радкевич пише -
У кожної сосонки серцем упізнаний
Розкажи, мені сивий Урал
Де, в якій богатирській кузні
Ти природу свою кував?
Учитель: Скажіть, діти, а хто правий  -  Лермонтов чи Радкевич? Вони обидва називають  в своїх віршах гори сивими - 1. – Кавказ. 2. -Урал. Хто - правий?
Учні міркують і роблять висновок, що Урал – старший.
Про що це говорить? – що гори розрізняються не тільки по висоті але й по віку.
Класифікація гір по віку
                         

                                                      Старі                             Молоді
Учитель: Гори дуже рідко бувають поодинокими, найчастіше вони утворюють велику групу гірських хребтів, яку називають гірською системою. У тексті підручника на стор.   знайдіть визначення поняття "гірська система", запишіть його в зошит. (Самостійна робота учнів в зошиті. Після виконання завдання, вчитель просить одного з учнів ще раз зачитати визначення "гірські системи", тим самим акцентуючи увагу дітей на схемі "Гірська система"
Учитель: Діти,  підкресліть в даному визначенні ті поняття, які вам ще не знайомі. (Учні самостійно виконують завдання в зошиті.) Назвіть ті поняття, які ви підкреслили.
Учитель: Гірська система - це чергування гірських хребтів і міжгірських понижень (долин).  Пропоную  звернутися за допомогою до мережі Internet ( або словник-довідник). Знайдіть визначення поняттям "гірський хребет", "гірська долина". (Самостійна робота учнів, записи в зошит.) Що таке "гірський хребет"? (Відповідь дітей.) Що розуміють під поняттям "гірська долина"? (Відповідь дітей.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з фізичною картою світу  (учні показують на географічній карті гори)
Альтернативні варіанти
Гра «Лабіринт»  (додаток 1)

1.     Бліц - опитування
ü  Що таке гори?
ü  Які бувають гори за висотою?
ü  Які бувають гори за віком?
ü  З яких елементів складаються гори?
ü  Яке значення гір в житті людини?
2.     Поєднайте назви гір з їх висотою
Анди
1)     високі
Карпати
2)     середні
Скандинавські
3)     низькі
Гімалаї

Кримські гори


VI. Підсумок уроку
ü  Етап рефлексії
1.     Про що дізналися на уроці?
2.     Що навчилися визначати?
3.     Що вам сподобалося?
4.     Про що б ви ще хотіли дізнатися? (відповідь учнів)
ü  Оцінювання роботи учнів на уроці
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника.
Підготувати цікаве повідомлення про гори або рівнини.
Уміти показувати гори на карті.

Немає коментарів:

Дописати коментар